Ciasto kruche na spód do tarty wg. Michel'a Roux

Dzisiaj podaję 3 przepisy na kruche ciasto na spód do tarty według receptury Michela Roux, które znalazłam na tej stronie. Gorąco polecam wypróbowanie tych przepisów. Ja osobiście wypróbowałam już przepis na spód na tarty słone, czyli quiche. Wyszedł mi fantastyczny, nie przemókł. Zrobiłam również spód z przepisu na ciasto uniwersalne, który wykorzystałam przy tej tarcie


Ciasto kruche na tarty słone (ok. 450 g)

Składniki:
  • 250 g mąki
  • 150 g masła pokrojonego w kostkę, lekko zmiękczonego
  • 1 łyżeczka drobnoziarnistej soli
  • szczypta drobnego cukru
  • 1 jajko
  • 1 łyżka zimnego mleka
Przygotowanie:
  1. Usypać wzgórek z mąki, zrobić w nim wgłębienie.
  2. Włożyć w nie masło, wsypać sól, cukier i wbić jajko. Wymieszać palcami i połączyć składniki na gładką masę.
  3. Powoli zgarniać mąkę, ugniatając ostrożnie, aż ciasto będzie miało ziarnistą konsystencję.
  4. Wlać mleko, delikatnie połączyć palcami z resztą ciasta.
  5. Wewnętrzną stroną dłoni wyrabiać ciasto, odpychając je od siebie 4 - 5 razy, aż będzie gładkie.
  6. Ugnieść z niego kulę, owinąć folią i włożyć do lodówki.


Ciasto kruche uniwersalne (ok. 450 g)

Składniki:
  • 250 g mąki
  • 125 g masła pokrojonego w kostkę, zmiękczonego
  • 1 jajko
  • 1 łyżeczka drobnego cukru
  • 1/2 łyżeczki drobnoziarnistej soli
  • 40 ml wody
Przygotowanie:
  1. Usypać wzgórek z mąki, zrobić nim wgłębienie.
  2. Włożyć w nie masło, wsypać sól, cukier, wbić jajko.
  3. Palcami połączyć składniki na gładką masę.
  4. Powoli zagarniać mąkę, ugniatając ostrożnie, aż ciasto będzie miało ziarnistą konsystencję.
  5. Wlać wodę, delikatnie połączyć palcami z resztą ciasta.
  6. Wewnętrzną stroną dłoni wyrabiać ciasto, odpychając od siebie 4 - 5 razy, aż będzie gładkie.
  7. Utworzyć z niego kulę, owinąć w folię i włożyć do lodówki.


Ciasto kruche na tarty słodkie (ok. 480 g)

Składniki:
  • 250 g mąki
  • 100 g masła pokrojonego w kostkę
  • 100 g cukru pudru
  • mała szczypta soli
  • 2 średnie jajka
Przygotowanie:
  1. Na blacie usypujemy kopczyk z mąki , po środku robimy wgłębienie. Wkładamy tam masło, cukier puder i sól.
  2. Te trzy składniki mieszamy palcami, dodajemy jajka. Wszystko dokładnie mieszamy.
  3. Kiedy wszystkie składniki dobrze się połączą, zagniatamy ciasto nasadą dłoni, żeby było gładkie.
  4. Owijamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na 1 - 2 h.

Pieczenie wszystkich podanych wyżej spodów:
  1. Ciasto należy rozwałkować na grubość ok. 3 mm i wyłożyć nim formę do tart (20 - 23 cm), po czym wstawić do lodówki na co najmniej 20 minut.
  2. Ciasto nakłuć widelcem, wyłożyć papierem do pieczenia i wsypać fasolę, groch itp. w celu obciążenia ciasta.
  3. Piec bez nadzienia w piekarniku nagrzanym do 190 stopni C przez 20 minut.
  4. Usunąć obciążenie i dopiekać jeszcze 15 minut, aż się zarumieni.

Informacje o przechowywaniu ciasta:

Ciasto kruche można przechowywać w hermetycznym pojemniku w lodówce przez tydzień, a w zamrażalniku do 3 miesięcy.

Informacje dodatkowe:

Na ciasto kruche używam zawsze mąki pszennej typ 650. Znalazłam też kilka przepisów gdzie stosuje się mąkę krupczatkę. Masło, które dodaje do ciasta ma zawsze największą zawartość tłuszczu, czyli 82%. Nigdy nie dodaję margaryny. Ciasto na tartę wyrabiam ręcznie. Kilka razy użyłam łopatek do wyrabiania ciasta od miksera i nie byłam zadowolona z końcowego efektu.

Podam również przepis na tartę włoską z mięsem mielonym, którą znalazłam na tej stronie. Robiłam ją już trzy razy. Jest na prawdę przepyszna, bardzo syta. Dwa razy robiłam z przepisem na ten spód co jest podany w przepisie, raz z przepisem na spód wg. Michela Roux, do tart słonych. Wyszła przepyszna. Spód nie przemókł. Gorąco polecam ten przepis!


Tarta włoska z mięsem mielonym (Quiche z mięsem mielonym)

Składniki do farszu:
  • 1/2 kg mięsa mielonego
  • 3 cebule
  • ząbek czosnku
  • czerwona i zielona papryka
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • jajko
  • 5 łyżek śmietany (ja dodaję więcej, ponieważ mam większą formę)
  • sól, pieprz, tymianek
Przygotowanie:

Na oleju zeszklij drobno pokrojoną cebulę i posiekany czosnek. Dodaj pokrojone w kawałki papryki i duś przez kilka minut. Dodaj mięso, koncentrat pomidorowy, przyprawy. Smaż ok. 10 minut, cały czas mieszając. Następnie schłodź. Jajko rozkłóć ze śmietaną i tymiankiem, wymieszaj ze schłodzonym farszem. Farsz wyłóż na podpieczony spód (przepis na spód patrz wyżej) i piecz ok. 30 minut w temperaturze 200 stopni C. Ja przed włożeniem tarty do piekarnika, posypuję ją jeszcze tartym serem. 

Poniżej wstawiam zdjęcia upieczonego spodu.

Jeszcze surowy.
Już upieczony.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz